torsdag 23 januari 2025

Förnekelse av historien


Filosofiprofessor Jason Stanley har skrivit flera böcker runt frågan om vilka de politiska och filosofiska grunderna för fascism har varit och är.

 

I den nya boken Erasing History. How Fascists Rewrite the Past to Control the Future (2024) beskriver han hur fascistiska rörelser har förvanskat historien för att invånarna inte ska vara medvetna om hur kulturer/nationer har skapats i avsikt att nationalistiska åsikter och politik (som är en integrerad del av fascism som ideologi) ska få fotfäste.

 

För att detta ska bli möjligt att genomföra är det väsentligt att attackera utbildningsväsendet på alla nivåer, från förskola till universitet. Som professor på Yale, ett av de mest respekterade av USA:s universitet, märker Stanley tydligt av dessa försök att strypa kunskapsförmedlingen.

 

Han tar i boken utgångspunkt i sin egen fars uppväxt i Kenya, där den brittiska koloniala administrationen skapade en undervisning som lyfte fram den (väst)europeiska kulturen som överlägsen den afrikanska. Detta hade givetvis försiggått under hela den koloniala perioden och Stanley visar i boken hur detta mönster är genomgående i auktoritära/fascistiska rörelser: nedvärdera och/eller utplåna underordnades historia så den egna världsuppfattningen är den enda som blir kvar.

 

Detta gäller också i nutiden, såväl i Ryssland, Ungern och Indien som i USA, där försöken att minska den federala makten bland annat handlar om att ge delstatliga makthavare möjlighet att slå ner på undervisning om rasism och HBTQI+ inte minst.

 

Skildringen är rik på belysande exempel, men inte så ”tät” i sin argumentation som andra böcker Stanley skrivit. Den har mer karaktären av en journalistisk text, där syftet är att på ett lättbegripligt sätt upplysa en bred läsekrets om farorna med angreppen på undervisningsinstitutionerna världen över.

 

Gott så.

 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar