söndag 12 februari 2023

Free eller Gratis

Journalisten Chris Anderson, chefredaktör på tidskriften Wired 2001-2012, blev internationellt uppmärksammad när han 2006 publicerade boken The Long Tail där han hävdade att det var de små volymernas producenter som stod för framtiden i företagsvärlden för det var där en kunde tjäna de stora pengarna, allt beroende på den digitala teknikens obegränsade lagringsutrymme och nyskapande spridningstekniker.

2009 kom hans uppföljare, Free: radikalt pris –ny ekonomisk modell, där han går igenom hur affärsmodellen att erbjuda varor och tjänster gratis (eller i praktiken gratis) med den digitala tekniken möjliggör vinster i en mängd branscher.

Genom exempel från de senaste drygt hundra åren (med Jell-O och rakblad som startpunkt) visar han att det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna. Eller snarare att gratis för många (ofta) leder till att en del är villiga att betala för något – och det ger vinsterna.

Att den digitala teknikens kostnader halveras var artonde månad (Moores lag) innebär att mycket kan produceras billigt medan mer avancerade varor och tjänster kan bli lockande trots ett högre pris genom ekonomiska system som inte baseras på pengar i första hand utan uppmärksamhet och ryktbarhet. I förlängningen kan detta leda till ekonomiska vinster (för en del).

Intressant är att Anderson i slutet av boken, med den ekonomiska kollapsen 2008 som grund, skriver att i en lågkonjunktur är entreprenörer tvungna att vara innovativa för att få folk att betala för produkterna – och därmed kunna tjäna pengar. Kanske gällde hans resonemang väsentligen i en ekonomisk uppgångsperiod?

I vilket fall som helst är boken intressant genom sina många exempel och tron på nätkulturens möjligheter.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar