lördag 17 december 2022

"Konsten är vi" av Mårten Arndtzén

 

I den nyutkomna Konsten är vi resonerar konstkritikern Mårten Arndtzén kring mottagandet av Lars Vilks konstverk, med byggnationen Nimis och de infamösa tecknade rondellhundarna som främsta exempel.

Från att ha avvisat Vilks som en publicitetssökande och medelmåttig konstnär har han, efter Vilks bisarra död, kommit att delvis omvärdera honom. Kanske inte hans konst i en trång estetisk mening, utan som ett exempel på hur en öppen och dialogisk konst utesluts ur den artistiska gemenskapen. 

Delvis av rädsla för våldsdåd om man visar rondellhundarna, men också (och viktigare) för att konst- och kulturvärlden har slutit sig kring politiska dogmer som bryter mot den öppenhet som Arndtzén hävdar grundade konstinstitutioner efter andra världskriget.

Inte minst Moderna museet, som avvisat inköp av rondellhundarna, blir starkt kritiserade för att ha frångått de principer som låg bakom grundandet för sextio år sedan.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar